23. 1. 2025

Ne že by na tom záleželo

Nejsem filmový kritik, ba ani nadšený divák. Můj pohled na tuto sekci umělecké tvorby je tedy čistě laický a subjektivní – to „vytýkám před závorku“. Nicméně obdobně jako zdrcující většina mých vrstevníků jsem se českým filmům vyhnout nemohl a ani nechtěl, a tudíž na ně mám i nějaký svůj názor.

Myslím, že v poválečném období byla vrcholem československého/českého filmu osvícená 60. léta, snad s nějakým drobným přesahem do úplného začátku let sedmdesátých.

Některá díla patří do „zlatého fondu“ – namátkou Světáci, Bílá paní, či podstatně méně veselé Ucho, Obchod na korze či Skřivánci na niti. Jiná jsou prakticky zapomenutá, ačkoliv jejich kritika tehdejšího režimu byla nejen vtipná, ale i nemilosrdná – zase namátkou – Jak se krade milion, Tři přání. Všechny tyto filmy charakterizuje snaha o zhuštěný pohled, mnohdy v nadsázce, na jevy, které hýbaly většinou tehdejší společnosti.

Podle mého laického soudu přišla další vlna až v letech osmdesátých, spíše děl vlídných z prostředí pozdního, jaksi poklidného, snad poněkud zatuchlého socialismu. Pro mě tu dobu charakterizují filmy Jiřího Menzela Slavnosti sněženek a legendární Vesnička středisková, ale také Co je vám, doktore Víta Olmera.

Hned začátkem roku 1990 jsme se od filmařů i dalších umělců dozvěděli, že jejich invence byla podvazována bolševikem, který jim bránil v rozletu, a že teprve teď, ve svobodné společnosti, se jejich nadání rozvine v plné kráse. A právě dva mnou zmínění režiséři také velmi rychle nabídli do kin a postupně i televize díla z „nové doby“. Vít Olmer filmovou adaptaci Škvoreckého Tankového praporu (1991) a Jiří Menzel Žebráckou operu (1991) a Život a neobyčejná dobrodružství vojína Klima Čonkina (1994). Čistě subjektivně – mě ty filmy nijak neoslnily. Nepochybně se později objevily i zajímavé tituly – třeba zase Menzelův Obsluhoval jsem anglického krále a jiné, na které si nevzpomínám. Většinu tvorby té doby ale, myslím si já, charakterizovali poněkud dryjáčničtí Černí baroni (1992) režiséra Sirového.

Bílá paní

Pak přišla záplava všelijakých „nahot na prodej“ a gangsterek, inspirovaných zločineckým prostředím 90. let. Postupně se točily stále více všelijaké lovestory typu „Léto s gentlemanem“ (2019) režiséra Adamce a jiné hovadiny, televizní obrazovky zaplavily ordinace v růžové zahradě a její nejrůznější klony. Nic na tom nemění ani sladkobolný Kolja (1996) mladšího Svěráka, vyhovující politickému zadání, ani Hřebejkovy Pelíšky (1999) či, též ze Svěrákovy dílny, Tmavomodrý svět (2001), většinou se dějově opírající a zločiny „doby komunismu“. Mimochodem – zrovna Tmavomodrý svět považuji, v porovnání s dávnými Nebeskými jezdci, za film druhé kategorie.

Nebudu si zbytečně hrát na estéta, chápu, že i přiblblé komedie typu Kameňák si najdou spoustu svých diváků, nicméně mám intenzivní pocit, že filmová tvorba zaznamenala někdy po roce 2000 dramatický úpadek. Nebo ten „Žižka“…

Vychází mi to tak, že pole opustili staří bardi, vyrostlí umělecky i lidsky v časech minulého režimu, a že česká filmová tvorba je nyní charakterizována snahou o nápodobu produkce americké, ale nikoliv oskarové, ale spíše té patřící ve filmovém světě přinejlepším do přízemí, možná spíš do suterénu.

Aniž bych se cítil být odborníkem (viz výše), snad mi Starý kocour potvrdí, že základem každého takového díla je scénář, potom režie, kamera a nakonec herecké výkony. Bez těchto čtyř na sebe navazujících substancí kvalitní film vzniknout nemůže.

Tím se dostávám k jádru své laické kritiky.
Nedokážu pochopit, že se nenašel scénárista, který by nabídl děj vydestilovaný z tak úžasné epopeje, jako byl příběh československých legionářů v Rusku. Pětatřicet let už se to přece smí, tabu padla. Nevznikla ani žádná románová předloha z té úžasné anabáze, která by mohla posloužit jako základ scénáře. Leč i kdyby byl takový scénář k dispozici, našel by se režisér, který by ho nezkurvil do podoby protibolševické agitky, ačkoliv je k dispozici nepřeberné množství historických materiálů, jež ukazují složitost oné doby, která nebyla černobílá, resp. rudobílá? Třeba jen příběh Radoly Gajdy nebo plukovníka Josefa Jiřího Švece jsou strhujícími obrazy doby.

Druhá záležitost, kterou nechápu, je absence nějakého příběhu z období privatizace velkých českých podniků. Filmová tvorba, těžící z „devadesátek“, se zasekla na gangsterkách o kmotru Mrázkovi (mimochodem – zrovna ta byla, myslím, docela dobrá) a podobných, které ale postihovali jen jeden, a ještě ne největší segment tohoto schématu. Nevznikla ani kniha, ani scénář, ani film. Jako by to bylo téma nezajímavé… Možná narážíme na neschopnost spisovatelů, scénáristů a režisérů taková složitá témata pojmout a ztvárnit filmovou řečí. Noví Menzelové prostě nejsou?

Trochu si přihřeju svoji polívčičku zde známou informací, že jsem zplodil faktografické dílko z privatizace plzeňské Škodovky. Velmi vzdělaný šéf našeho tehdejšího firemního škodováckého muzea PhDr. Krátký je označil za „aktuální memoáry“. Ty by se jistě předlohou pro scénář stát nemohly, na to jsou zaměřeny příliš úzce a postrádají literární hodnotu, nicméně přinejmenším naznačují na jednom příkladu, jak zajímavá to byla doba – a také nikoliv černobílá. Když jsem na přelomu tisíciletí strávil tři roky v týmu správce konkurzu Chemapol Group, pochopil jsem další dějové linky, které pramenily v devadesátkách.

Přiznám sebekriticky, že jsem měl cukání někdy kolem roku 2005 navštívit právě režiséra Menzela, s nímž jsem se trochu povrchně znal. Ne, nebyli jsme kamarádi, ale „měl jsem na něj mobil“. Sondovat, zda by se nedal vytvořit nějaký tým, který by se pokusil….. ne snad že bych já napsal scénář, to se opravdu musí umět, a jiný zase umí napsat dialogy atd. Já jen znal prostředí a část reality. Jenže váhal jsem příliš dlouho, Jiří Menzel onemocněl a v roce 2020 zemřel.

Otázkou samozřejmě je, zda by našla dvě mnou zmíněná témata své publikum, zda moje nároky nejen na filmaře, ale též na diváky nejsou přehnané. Nu, ne že by na tom zase až tak moc záleželo…

Pokud jste moji lamentaci dočetli až sem, zasloužíte pochvalu, a rád bych znal vaše názory.
Předem za ně děkuji.

Konec starých časů

Godot

Mám na krku nejen pomalu sedmdesátku, ale i manželku, dva už opravdu hodně dospělé (zatím) nevlastní syny a tři už dospělé vnuky. V životě jsem byl lecčíms, a ne vším, čím jsem byl, jsem byl tak úplně rád. » Medailon autora

View all posts by Godot →

4 thoughts on “Ne že by na tom záleželo

  1. Godotovi za krásný text vděčnost a dík.
    A můj názor… ? Nejlíp ho asi vystihuje poslední fotka článku a text pod ní.

    Jdu si nalít.

  2. Konečně něco, co se nezabývá přímo politikou.

    Pro mě úleva. Na „Litterate“ už přestávám číst diskuzi, tam totiž většinou píší sebestřední, kteří mají pocit, že musí vysvětlit celému světu, jak to všechno mají chápat. Nebo přímo trollové s chronickým písmenkovým průjmem.
    ===
    S Godotem se nedá nesouhlasit. Mám velmi podobný pocit – a přestal jsem se proto dívat na filmy.
    I v TV. Ten trend, kdy se staví „umění“ a „módní angažovanost“ nad poctivé řemeslo se bohužel objevuje v mnoha oborech. Barevné, stereofonní „hity sezony“. Kvalita filmu se určuje podle toho, kolik film vydělá za první týden, měsíc nebo rok. Čili jen zboží. Načančané příběhy, plné vizuálních a počítačových efektů, plytké a podobné si jako vejce vejci.
    ===
    Ještě horší je, že to postihuje i literaturu. Třeba SF nebo postkatastrofické příběhy. Někdy mám pocit, že všechny dobré knížky toho oboru byly vydány do roku 1990. Pak se začali (mizerně) překládat anglosasové. Čili kobojky, kde se koně, kovbojové a kolty nahradily raketami, astronauty a paprskomety. Aktéři se ovšem chovají jako v předloze rodokapsů. O lidské duši neví zhola nic.
    Dokonce i kvalitní autoři, jako Arthur Clark začali psát pokračování svých prvotních knížek, často s nějakým jiným „spisovatelem“, aby toho prodali co nejvíc. Například Setkání s Rámou. Třetí díl už byl opravdu o ničem.
    ===
    Divadlo se poslední dobou maličko vzpamatovává – ale jen občas. Ale i na něm je vidět, že ve jménu „umění“ se zapomíná na řemeslo. K čemu je divákovi „niterný prožitek herce“, když nezvládá herecké řemeslo, to jest aby napsaná slova došla až k divákovi na galerii. I když se pronáší šeptem.
    ===
    Do mé pracovny občas doléhá zvuk z filmů, na které kouká moje ženuška. Pokud dobře slyším dialogy, scénickou muziku i ruchy a tyhle komponenty se vzájemně nepřekrývají, jedná se na 95% o film „předsametový“.
    Dtto u filmů dabovaných. Kdysi se obvyklý 150 min. film daboval i čtrnáct dní. Dneska je to hotovo za dva dni a kolikrát se ve studiu postavy, které vedou dialog na plátně ani nepotkají. Podle toho to vypadá.

    Vyjímkou jsou „kasaštyky“, velkofilmy, kde si výsledný zvuk hlídají původní autoři či vydavatelé a ti k nám vysílají své zvukové emisary. Jurský park, Doba ledová – to jsou jen ty, které mě momentálně napadají. Pokud není dabovaný zvuk v pořádku, prostě nedají svolení k promítání.

    U divadla je to podobné. Autor hudby chce, aby jeho výtvor bylo dobře slyšet, režisér nebo autor textu zase, aby bylo rozumět hercům – a ti nakonec musí třeba i milostný dialog „odeřvat“.

    Můj názor po více než půl století v divadle a rozhlase je, že umění se může dostavit pouze když má pod sebou solidní řemestný základ všech zúčastněných. Čili vznikne reálná možnost dostat myšlenku autora k divákovi nebo posluchači. Jednoduché, že?

    Proto si na audioknihy najímám většinou penzisty, kteří umí přečíst text jinak, lépe než jízdní řád. Byť správně česky. Naštěstí se po generaci, která nastoupila kolem roku 2 000 objevili noví mladí, kteří umí hrát. Chtějí hrát. Ono je to pracnější než to odříkat. Mnohem pracnější. Proto si text berou domů a pracují na něm sami. Pak to natáčení běží hladce a já se za mixem i trochu nudím.
    Nicméně i tak jsou ve studiu promíchání s bardy (penzisty) a středním věkem, který už to také umí. Někteří. Pak je to radost.

  3. Tužka napíše pro pana Godota,…..moc dobře napsáno. Díky.
    Měla jsem období, kdy jsem byla skoro až vášnivým filmovým divákem. Jako všechno,….i toto u mne mělo podobu Gaussovy křivky,….rychlý vzestup, určitý čas trvání,….a rychlý pokles.

    V dobách bolševika byla filmová tvorba, ale i život vůbec, uzavřen do politických mantinelů a v tomto okleštěném koridoru bylo nutné si najít cestu,….pro život, pro tvorbu,….realizaci svých zájmů,…. a při tom se nestat politickým poddaným…..žoldnéřem jejich politického tažení.

    K filmům bych přidala ještě několik pohádek,….a taky některé půvabné Večerníčky…..
    Tužka.

  4. Do kina jsem přestala chodit už dávno a pokud se na český film podívám v televizi, je, jak to nazval Kocour, „předsametový“.
    Rozdíl v kvalitě zejména scénáře je zřetelně vidět na Nemocnici na kraji města – zatímco na původní díly (1978 – 1981) se s potěšením podívám i dnes, sledovat ty nové (2003 – 2004) byl skoro masochismus; a to v nich ještě hrála řada výborných herců.

    Godote, řekla bych, že jste si sám odpověděl – jednak slovy o protibolševické agitce, jednak v předposledním odstavci:
    „Otázkou samozřejmě je, zda by našla dvě mnou zmíněná témata své publikum, zda moje nároky nejen na filmaře, ale též na diváky nejsou přehnané.“

    O příběhu plukovníka Švece natočil Lukáš Hlavica v roce 2018 rozhlasovou hru podle dramatu Rudolfa Medka z r. 1928.
    Stručný komentář:
    https://vltava.rozhlas.cz/rudolf-medek-plukovnik-svec-muz-ktery-legionarske-sluzbe-v-rusku-zasvetil-cely-7642890

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

scroll-top